Sunday, February 03, 2008

Koldt nytår!

Det er snart nytår her i Kina. Vi går fra Grisens år og ind i Rottens år. Og det er egentlig meget fedt, for mit kinesiske stjernetegn er nemlig Rotte. Derfor vil heldet følge mig det kommende år, og jeg vil gå en lykkelig, rar og lun tid i møde.

Men lun kan man ikke ligefrem kalde Kina for tiden. De 25 grader der mødte mig for tre uger siden er langt, langt væk. Lige nu sidder jeg i tre lag tøj på mit kollegieværelse og luner mig med Nescafé Gold. Air-conditioneren, som også kan bruges som radiator, er i stykker, og jeg kan først få den tjekket mandag. Men jeg skal ikke pylre - for jeg skal nemlig nok bare blive her i (varme) Hong Kong over nytåret.

Alle kineserne derimod - de skal hjem og besøge deres familier. Og det er så her, at det bliver isnende koldt. Der bor mere end en milliard mennesker i Kina. Rigtig mange af dem arbejder i de store byer og ser kun deres familie i den eneste ferie de har - Det kinesiske nytår. I år er det imidlertid den værste vinter i mere end 50 år - og togene er sneet inde i det nordøstlige Kina og kan ikke komme til den sydøstlige del hvor sneen nu også ligger. Folk er desperate. Jeg så et nyhedsindslag på en storskærm i en af de store handelsgader, og jeg troede det var en demonstration, der var løbet ud af kontrol. En venlig lokal kunne fortælle mig, at det var det ikke: "Nej Nej, Det er bare en flok(!), der venter på at komme med toget".

Nogle af de andre exchange students rejser på ferie i Malaysia og Filipinerne i nytårsferien - og nogle stykker af dem skal flyve fra den kinesiske by Guangzhou. Hvis de altså kan komme ud af toget, når de rammer banegården. For i banegårdsbygningerne er der for tiden 140.000 mennesker, der venter på toget. I selve Guangzhou venter 1,4 millioner mennesker. Mange har ventet i flere døgn, og en del overnatter under åben himmel.

Jeg krydser fingre for, at vejret slår om, så alle menneskerne kan få deres børn, kone eller mand at se, som de sidst så sidste år. Og nu er det jo snart mit år - så kan det være mit nytårsønske bliver hørt.

Rotten tjekker ud. Godt nytår!

No comments: